O projektu

Projekt Podpora implementace koordinovaného přístupu v systému poskytování sociální ochrany v ČR usiluje o vytvoření podmínek pro aplikaci case managementu do systému sociální ochrany ČR na všech jeho úrovních, a to prostřednictvím přípravy a pilotního odzkoušení unifikovaného modelu koordinovaného přístupu, vč. poskytování související metodické podpory vybraným obcím s rozšířenou působností a posílením kompetencí relevantních aktérů, u nichž se koordinovaný přístupů očekává a vyžaduje.

Obsah projektu vychází z dosavadních zkušeností z praxe, výstupů a zjištění jiných podobně tematicky zaměřených projektů, konzultací s odborníky na metodu case managementu, informací z realizovaných pracovních skupin na MPSV i ze zahraniční praxe.

Projekt sjednocuje motivované obce s rozšířenou působností a pracuje se širokou škálou místních aktérů- od úrovně veřejné správy k místním poskytovatelům sociálních a zdravotních služeb. Do projektu zapojuje zaměstnance veřejné správy, sociální pracovníky poskytovatelů služeb, ale také experty a odborníky v tématech sociální práce a case managementu a zástupce vzdělavatelů v sociální práci. 

Cílem projektu je zefektivnit systém řízení a poskytování sociální ochrany v ČR.

Kdo je do projektu zapojen?

Projekt je primárně zaměřen na podporu výkonu koordinace na úrovni obcí s rozšířenou působností.

Sdružuje ke spolupráci motivované obce, jež mají zájem zkvalitnit či podpořit dosavadní zajištění pomoci svým občanům. Obce s rozšířenou působností, které mají zájem sdílet svou dosavadní dobrou praxi v tématu koordinace a vlastní know how s dalšími obcemi tak, aby jejich poznatky pomohly dalším obcím napříč ČR. Dále těm, kdo mají zájem o profesionální, kvalitní a funkční ukotvení výkonu koordinace na úrovni obcí v České republice.

Cílové skupiny projektu:

  • Zaměstnanci veřejné správy, kteří se věnují sociální, rodinné nebo zdravotní problematice
  • Sociální pracovníci, na které se vztahuje § 109 a 110 zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách
  • Poskytovatelé a zadavatelé sociálních služeb na úrovni obcí i krajů
  • Odborná i laická veřejnost.

Aktivity projektu:

  1. Vytvoření modelu koordinace pro zavedení do praxe na úrovni ORP
    1. zapojení odborníků/expertů na case management
    2. spolupráce s klíčovými aktéry změny zapojeného ORP
    3. model řekne – co, kdy, kde, jak a s čím
  2. Proškolení aktérů zapojených do procesu změny
    1. intenzivní a průběžné
    2. tematicky zaměřené – podstata koordinace, znalosti, dovednosti
    3. pro týmy z řad ORP i jednotlivce
  3. Podpora zavedení koordinace do praxe
    1. s využitím vytvořeného modelu koordinace
    2. za podpory expertního týmu složeného z odborníků na téma
    3. od procesu tvorby modelu po zavedení koordinace v praxi
  4. Průběžné hodnocení procesu zavádění koordinace do praxe
    1. sledování a průběžné hodnocení realizované změny
    2. hloubkové hodnocení až na úrovni kazuistik klientů
    3. podpora reagující na průběžné výsledky hodnocení
  5. Zpracování doporučení a podpůrných materiálů pro další rozvoj
    1. pro další využití na úrovni ORP, krajů i MPSV
    2. písemná doporučení a manuály – jak zavádět, jak vzdělávat, jak upravit legislativu a strategické dokumenty
    3. vytvoření návodů a postupů, jak zavádět i po skončení projektu
  6. Rozšiřování povědomí a osvěta v tématu koordinace a case managementu
    1. otevření tématu komplexně a v celé šíři
    2. pro odbornou veřejnost, zástupce měst a obcí, metodiky, atd.
    3. odborná fóra, články v odborném tisku, weby

Doba realizace: 1. 4. 2023 - 30. 6. 2025

Reg.č. projektu: CZ.03.02.02/00/22_004/0001320

Zdroj financování: Projekt je spolufinancován z Evropského sociálního fondu v rámci Operačního Programu Zaměstnanost plus (OPZ+) a státního rozpočtu České republiky.